Miesięczny Projekt Profilaktyczny- „Nie rań słowem…”

W tym roku w projekcie „Miesiąc profilaktyki” najwięcej uwagi poświęcić chcemy problemowi przemocy psychicznej wśród uczniów, szczególnie przemocy słownej.

Działania, które zaplanowaliśmy w naszym projekcie mają na celu zwiększenie wrażliwości dzieci na krzywdę innych. Mają na celu wskazanie uczniom praktycznych umiejętności pomagania sobie   i innym w sytuacji agresji i przemocy psychicznej. Mają wskazać dzieciom prawidłowe reakcje     w sytuacjach związanych z przemocą.

Czas realizacji – połowa marca/połowa kwietnia 2017r.

Harmonogram działań:

  • klasy I – III

– zajęcia wychowawcze w klasach wg przygotowanego scenariusza –

„Jak radzić sobie z agresją i przemocą” – praca z dziećmi na przykładzie rysunków komiksowych; przeprowadzenie klasowych quizów wiedzy na temat przemocy; stworzenie w każdej klasie umów rysunkowych

–  zabawa w „kolegę stróża” – uczniowie losują kolegę, z którym będą czuwali wzajemnie nad swoim zachowaniem

konkurs „kumpel na medal” – przeprowadzenie w klasach głosowania na najżyczliwszego kolegę w klasie – trzy najbardziej koleżeńskie osoby zostaną uhonorowane na apelu  w czasie „Dnia przyjaźni” – finału miesiąca profilaktyki, który odbędzie się na zakończenie projektu na sali gimnastycznej

– przygotowanie klasowych transparentów zawierających hasło przeciwko przemocy słownej – lekcje plastyki

  • klasy IV – VI

 – „ Jak pomagać i jak się bronić” – zajęcia wychowawcze , podczas których uczniowie przygotowują krótkie scenki teatralne na temat wylosowanej sytuacji związanej z przemocą psychiczną wśród dzieci – uczniowie sami przygotowują scenkę, sami również wybierają role, jakie w niej zagrają.

Nauczyciel w miarę potrzeby pomaga im w tym, nie sugerując jednak rozwiązań i sposobu gry. Po zagraniu scenki następuje jej omówienie; zaczyna się ono od rozmowy z „aktorami”, w której pytamy ich: jak czuli się jako ta osoba, którą grali (pomaga to uświadomić sobie emocje występujących w scence postaci), co było dla nich trudne, czy są zadowoleni                  z zaproponowanego rozwiązania. Na zakończenie swoimi refleksjami dzielą się widzowie: jakie uczucia wzbudziła w nich przedstawiona sytuacja, co sadzą o zaproponowanym sposobie rozwiązania problemu. Podsumowanie scenki polega na wyciągnięciu z niej najważniejszych wniosków i ewentualnym ich zapisaniu. – scenki zostaną zaprezentowane na apelu w czasie „Dnia przyjaźni”.

  • Koleżanki obgadują przy tobie nieobecnego kolegę.
  • Widzisz, jak koledzy zabierają z plecaka innego chłopca zeszyt i chowają go.
  • Dwóch kolegów z jednej klasy obraza się wzajemnie w wulgarny i agresywny sposób
  • Grupa osób wyśmiewa się na lekcji w-f z koleżanki, która biega najwolniej z całej klasy.
  • Na boisku koledzy zabierają jednemu z chłopców czapkę i bawią się, rzucając nią do siebie.
  • Grupa osób na przerwie wyśmiewa się z twojego ubrania
  • Jesteś świadkiem, jak część klasy śmieje się z kolegi, gdy ten nie potrafi rozwiązać zadania, czy też udzielić odpowiedzi na pytanie nauczyciela

 konkurs „kumpel na medal” – przeprowadzenie w klasach głosowania na najżyczliwszego kolegę w klasie – trzy najbardziej koleżeńskie osoby zostaną uhonorowane na apelu  w czasie „Dnia przyjaźni”

zabawa w „kolegę stróża” – uczniowie losują kolegę, z którym będą czuwali wzajemnie nad swoim zachowaniem

– przygotowanie klasowych transparentów zawierających hasło przeciwko przemocy słownej – lekcje plastyki.

Ponadto dla wszystkich uczniów – kl. I – VI zostanie ogłoszony konkurs literacki na wiersz/odezwę/ list przeciwstawiający się zjawisku przemocy słownej pod ‚”Nie rań słowem”. W konkursie mogą wziąć udział grupy uczniów z danej klasy, koledzy z różnych klas lub też uczniowie indywidualnie. Prace zostaną przedstawione w „Dniu przyjaźni”.

W czasie trwania projektu planujemy również zorganizować „skrzynkę dobrego słowa” – do której to każdy uczeń konkretnego dnia anonimowo wrzuci wiadomość z „dobrym, budującym słowem” – wiadomości te następnie zostaną rozlosowane pomiędzy wszystkich uczniów szkoły – dzięki temu każde dziecko będzie mogło usłyszeć coś miłego.

Na zakończenie projektu -zorganizujemy „Dzień przyjaźni” – w czasie którego odbędzie się krótki apel na sali gimnastycznej – prezentacja scenek teatralnych, odczytanie dzieł literackich – rozstrzygnięcie konkursu „kumpel na medal” -wręczenie medali uczniom wybranym przez klasy jako „kumple na medal” oraz wspólny spacer przeciwko przemocy – „Spacer przyjaźni” – podczas którego uczniowie i nauczyciele przejdą z wcześniej przygotowanymi transparentami ulicami Kleszczówki.

Koordynatorem projektu  jest pedagog Pani Katarzyna Mańkowska.

Może Ci się również spodoba